Wat is de Blue Monday Sale?

Hint: je krijgt korting!

Blue Monday is helemaal niet de meest deprimerende en negatieve dag van het jaar. Deze dag ontwikkelt zich namelijk tot één van de topdagen wat betreft voordelig shoppen. Als antwoord op Blue Monday is er namelijk de Blue Monday Sale bedacht; een dag met heerlijke kortingen. Omdat steeds meer winkels en webwinkels een Blue Monday Sale organiseren is deze uitverkoopdag al niet meer weg te denken.

Wanneer is de Blue Monday Sale?

De Blue Monday Sale is ieder jaar op dezelfde dag als Blue Monday. De volgende editie vindt dus plaats op maandag 21 januari 2019. De aanbiedingen van deelnemende winkels zijn geldig van 00.00 uur tot en met 23.59 uur. In de praktijk is het mogelijk dat winkels een langere periode met acties gebruiken, maar door het unieke karakter van Blue Monday is 24 uur meestal de maximale periode.

Wat te verwachten?

De Blue Monday Sale richt zich niet op één of enkele winkelbranches, maar is een breed initiatief. Dus behalve modeketens zie je ook tal van andere soorten winkels deelnemen. Denk hierbij aan elektronicaketens, webwinkels, speelgoedwinkels, woonwinkels, juweliers, enzovoorts. Vaak geven de deelnemende winkels een vast kortingspercentage tijdens de Blue Monday Sale. Maar ook 1+1 gratis of andersoortige aanbiedingen komen voor.

Marketing

Marketingtechnisch is de Blue Monday Sale een geweldige zet, want de hele intentie van happy shopping sluit perfect aan als tegenpool van Blue Monday. Het is als vuur bestrijden met water; een bewezen combinatie. Winkelketens hoeven de Blue Monday Sale ook niet uit te leggen, want mensen opvrolijken met aanbiedingen is bijzonder logisch. Wat ook meespeelt bij de groei is dat steeds meer mensen de Blue Monday Sale gaan zien als vaste prik en niet meedoen in de toekomst dus als vreemd zal worden gezien. Eerder zagen we hetzelfde met bijvoorbeeld de Black Friday Sale.

Wintersale

De Blue Monday Sale kan door modewinkels ook prima worden gecombineerd met bijvoorbeeld de wintersale die ieder jaar ook in januari is. Op een slimme manier kunnen winkels de wintersale zo extra aandacht én dus bezoekers (lees: kopers) geven.