Waarom deelnemen?

Waarom Blue Monday Sale groter wordt dan Black Friday

De laatste jaren is het fenomeen Blue Monday in opkomst. In radio- en televisieprogramma’s wordt erover gesproken, internet staat er vol mee en in bladen wordt erover geschreven. Uiteraard op een luchtige manier maar daardoor is het verbinden van je winkelmerk aan deze term ook zonder risico. Je verandert namelijk het zogenaamde negatieve gevoel van die dag in een positief gevoel. En jouw merk is daarvoor verantwoordelijk! Wie wil dat nou niet?

Ombuigen van negativiteit naar positiviteit

Als winkelketen of webshop wil je natuurlijk worden geafficheerd met positiviteit en gelukkig klanten. Hoe kan je je klanten nou beter opvrolijken dan op de meest deprimerende dag van het jaar, te weten Blue Monday? Natuurlijk is ‘de meest deprimerende dag van het jaar’ subjectief en voor iedereen zal dat een andere dag zijn. Op een dag dat iedereen zogenaamd zich negatief zou moeten voelen kan je als winkelketen de mensen weer gelukkig maken. Voor het bedenken van een geschikte Blue Monday Sale campagne is geen duur marketingplan nodig, het ligt al voor het oprapen.

Black Friday on steroids?

In alles lijkt het erop dat de Blue Monday Sale hetzelfde pad gaat volgen als Black Friday. Sterker nog, Blue Monday heeft in Nederland zelfs een veel grotere potentie. Black Friday is een succesnummer, maar de link met Thanksgiving Day is voor de Nederlandse markt natuurlijk helemaal niet relevant. Blue Monday, als meest deprimerende dag van het jaar, is een wereldwijd opgepikt fenomeen dat geldt voor het complete noordelijke halfrond en dus ook Nederland. En juist als winkelketen het tegengif kunnen bieden tegen de deprimerende ondertoon van Blue Monday is een krachtige marketingtool.

Gunstige plek op de kalender

Nog een facet dat in het voordeel spreekt van de Blue Monday Sale is de plek op de kalender. De maand januari is vaak een wat slappe maand vanwege de feestdagen. Deelnemende winkels en webshops creëren dus een extra verkooppiek. Vergelijk het eens met het bekendere Black Friday waarbij je bijkans wordt gedwongen om je waren met korting te verkopen in de al traditioneel goedlopende weken voor de feestdagen. Ook het feit dat veel winkels in deze periode van het jaar van collectie wisselen maakt de Blue Monday Sale zo interessant, oude collecties kunnen versneld worden uitverkocht.

Deelname is onvermijdelijk

Het feit dat de media Blue Monday groots oppakken biedt kansen. Ook de perfecte ligging op de kalender is een niet te missen kans. En dan hebben we het nog om de kans een positieve remedie tegen een ‘negatieve’  dag te bieden. Waarom zou je niet meedoen, de Blue Monday Sale is onvermijdelijk!